Jak to jest policzone?

Skąd pochodzą dane?

Wszystkie informacje opierają się wyłącznie na oficjalnych danych publikowanych przez Urzędy Miasta. Dla Krakowa korzystam z danych dostępnych na stronie BIP Kraków, punkt 6 „Statystyka zdawalności osób szkolonych w ośrodkach”.

Nie zbieram opinii kursantów, nie bazuję na ocenach internautów. Nazwy szkół prawa jazdy są dokładnie takie, jak w dokumentach urzędowych. Jeśli kilka szkół działa pod wspólną marką, ale formalnie to oddzielne podmioty, traktuję je osobno.

Jak obliczam ocenę ogólną?

Ocena ogólna szkoły to średnia ważona z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Egzamin praktyczny ma dwukrotnie większe znaczenie:

Ocena ogólna = (Ocena teoretyczna + 2 × Ocena praktyczna) / 3

To dlatego, że praktyka jest kluczowa w nauce jazdy.

Jak liczę ocenę częściową?

W zależności od dostępności danych, korzystam z dwóch metod:

  1. Jeśli znam tylko liczbę podejść i liczbę zdanych egzaminów – liczę prostą zdawalność:
    Ocena = liczba zdanych / liczba wszystkich podejść
  2. Jeśli dostępne są też dane o zdawalności za pierwszym razem – wyciągam dodatkowe informacje:
    • Zdawalność za pierwszym razem – ile osób zdało egzamin od razu.
    • Średnia liczba podejść – ile razy podchodzili do egzaminu ci, którzy nie zdali za pierwszym razem.

    W tej metodzie zdawalność za pierwszym razem waży dwukrotnie więcej niż liczba podejść.

Dla porównywalności dane o liczbie podejść skaluję – dzielę je przez maksymalną liczbę podejść dla danego roku i kategorii.

Co wpływa najmocniej na ocenę?

Jeśli mam dane o zdawalności za pierwszym razem, to największy wpływ na wynik mają:

  1. Zdawalność praktyki za pierwszym podejściem
  2. Zdawalność teorii za pierwszym podejściem
  3. Średnia liczba podejść do egzaminu praktycznego
  4. Średnia liczba podejść do egzaminu teoretycznego

Co, jeśli brakuje danych?

Jeśli brakuje danych albo coś się nie zgadza, usuwam tylko tę część, która jest błędna. Jeżeli mogę obliczyć choć jedną ocenę (teorię lub praktykę) – używam jej jako oceny ogólnej. Jeśli nie mam wystarczających danych – szkoła nie trafia do zestawienia.

Jak uwzględniam wielkość szkoły?

Małe szkoły mogą mieć bardzo zmienne wyniki – wystarczy jeden kursant mniej lub więcej i statystyka się zmienia. Dla większych szkół taka zmiana nie robi dużej różnicy.

Żeby porównania były uczciwe, przeliczam dane z użyciem statystyki – dokładniej: rozkładu normalnego i przedziału ufności 95%. Dzięki temu mogę oszacować, jakie wyniki szkoła mogłaby mieć, gdyby miała znacznie więcej kursantów.

W praktyce – im mniejsza szkoła, tym większy margines błędu. A ja przyjmuję zawsze najgorszy możliwy scenariusz. Jeśli statystyka mówi, że realny wynik może się wahać między 38% a 82% i gorszy jest mniejszy wynik, to ja zakładam te 38%.

To oznacza, że w tym rankingu małe szkoły mają trudniej – ale dzięki temu wyniki są bardziej wiarygodne.

Do określenia wielkości szkoły używam liczby wszystkich zdanych egzaminów danej kategorii (osobno dla teorii i praktyki).